Égigérő paszuly, csillagszemű juhász, Mátyás király, és táncoló báránykák.
Ki ne ismerné ezeket a szereplőket és képeket? Illyés Gyula Hetvenhét magyar népmese c. kötete, illetve a magyar televízió által, sajátos dallammal és az ágról ágra szálló madárka alakjával, talán mindenki számára ismerős színes mesekincsünk gazdag gyűjteménye.
Nagy örömmel és lázas készülődéssel szeretnénk tudósítani arról, hogy idén először kerül megrendezésre népmese és bábtáborunk. A z óvodás tábor új tematikájat maguk a gyerekek ihlették a korábbi évek tapasztalatai alapján. A meseolvasás során a népmesék voltak a legtöbbször kért-és választott műfaj. Napközben a gyerekek a szabad játékidőben, szívesen játszották újra a mesék jellegzetes alakjait és helyzeteit. Ezen tapasztalatok alapján született meg az új tematika és vált a program részévé.
Maguk a mesék, nem utolsó sorban pedig a népmesék óriási bölcsességgel, rejtett tanulságokkal szolgálnak nem csak a gyermekek, de a felnőttek számára is. Minél kisebb és fogékonyabb korában találkozik az ember ezekkel a bölcsességekkel, annál teljesebb, kiegyensúlyozottabb életet élhet majd felnőttként.
Meseterápia: mese vagy terápia?
Az elnevezés eléggé megtévesztő lehet, hiszen nem betegség gyógyítására használják a módszert, illetve, aki ilyen jellegű foglalkozáson vesz részt semmiképpen sem nevezhető betegnek, legyen akár gyermek, akár felnőtt az illető.
A módszer a kétezres évek elején terjedt el Európában. A legtöbb pedagógiai tanszéken a pedagógusok már tanulnak erről a megközelítésről. Lényege, hogy a mesék életutat tükröznek, amelyben lehet elakadás, megszakadás, esetleg mérhetetlen szomorúság, kitörő öröm, szorgalom érzése.
A gyerekek a mesék segítségével azzá válhatnak akivé akarnak és katarzisélményt élhetnek át, amely által egy teljesen új dimenzióba kerülnek. A mesék segítenek az igazságérzet kialakításában és a a gyengék védelmének megtanulásában. Mindezek mellett, sok egyéb morális alapelvet érlelnek és bontanak ki, mint például a jóság, szeretet és az ártatlanság fontossága.
Játszd el és egyszerűbb lesz!
Minden gyerek szeret játszani és rajzolni.
Az apróságok esetében ezt használja ki a módszer. Természetesen a felnőttek esetében a terapeutának szüksége van pszichológiai és antropológiai ismeretekre. A gyerekek esetében hangsúlyozni szeretnénk, hogy semmiképpen sem végzünk pszichológiai elemzést sem a játék sem a rajzkészítés során.
A meseterápia az óvodások esetében nem más, mint rövid drámapedagógiai helyzetek eljátszása. A gyerekek lerajzolják a mesét és miközben rajzukat bemutatják megtudhatjuk, melyik mesehős helyébe képzelték magukat, milyen nézőpontból élték végig a történetet önmagukban. A helyzetgyakorlatok során pedig fény derül arra, ki hogyan képzeli el a világot, melyik mesehős bőrébe bújna legszívesebben.
Minél korábban kifejlődik a gyerekekben a saját interpretáció létrehozásának igénye, önmaguk képviselete, annál könnyebben boldogulnak majd a realitásban.
Játszva fejlődni
már születésétől kezdve kisebb-nagyobb magánszámaival van tele. Az ilyen típusú személyiségek számára kitűnő alkalom, hogy megutathassák tehetségüket és rátermettségüket. A visszahózódó típusúak pedig szintén színpadra lépnek. Az ő esetükben az a cél, hogy merjenek kiállni a pódiumra. Sosem kényszerítünk egy óvodást sem szóbeli szerep eljátszására, ha ő nem szeretné.
Az óvodás tábor célja, hogy felhőtlen nyarat biztosítson a kicsik számára, nem pedig feszültségekkel teli pillanatokat.
Ha te is szeretnél égig érő paszuly, Mátyás király, aranyhal, okos királylány vagy táncoló bárányka lenni, itt az alkalom, hogy azzá válj, hiszen
a mesék nem arról szólnak, hogy minden rendben van, hanem arról, hogy mindent rendbe lehet hozni. – Boldizsár Ildikó
Segíts rendbe tenni a világot! Nagy szeretettel várunk óvodás táborunkban! Emellett a sok-sok kihívás a logikai képességeket is alaposan meg fogja tornáztatni.