A környezeti nevelés egy fontos és szükséges pedagógiai irányzat, mert a környezetünket fenyegető veszélyekre oly módon kínál megoldást, hogy egy olyan generáció felnevelésére törekszik, melynek tagjai felelősséget viselnek bolygónk sorsa iránt.
Előző bejegyzésemben már írtam jelentőségéről és pár szót is ejtettem az alkalmazott módszerekről, azok céljairól. A következőkben ezekről a pedagógiai módszerekről fogok mesélni.
A hagyományostól…
Hogy tisztább képet kapjunk, miért is alkalmazza egy erdei iskola pont azokat a módszereket amiket, vessünk egy pillantást a pedagógia eszköztárába. Miből is válogathat egy tanár, hogyha valamit meg szeretne tanítani, tantárgytól függetlenül.
Legelőször is, elmondhatja az egész tananyagot a hallgatóságának. Itt sajnos a gyerekek passzív résztvevői az órának, de ezt orvosolandó, rávezető kérdésekkel megragadhatja és fenntarthatja a figyelmüket és, ha ezek a kérdések jól vannak felépítve, a tanulók a ráébredés élményével is gazdagabbak lesznek.
Már persze ha el tudják képzelni, amiről épp szól az óra. De ezen is lehet segíteni különféle szemléltetési módokkal, képekkel, filmekkel, tárgyakkal és bemutatókkal. Adhat nekik ezzel kapcsolatban különféle feladatokat, készíthetnek ők is előadást a témában, sőt akár rájuk is bízhatja egy kísérlet elvégzését.
Ezek a feladatok lehetnek egyéniek, vagy csapatban végzendőek. A csoportmunka előnye, hogy a gyerekek szociális képességei teret kapnak a fejlődéshez, valamint más képességeik és érdeklődésük mentén is differenciálódhatnak.
Ráadásul, idáig a tanteremben voltunk. Pedig nem szükséges a tanterem falai között maradni, hanem fel lehet fedezni az iskola udvarárát és környékét. De lehet messzebbre is utazni, egy vár, egy múzeum, egy túraútvonal, ezek mind-mind célpontjai lehetnek egy tanulmányi kirándulásnak. Ami közös az eddig felsoroltakban, hogy a kitűzött cél valaminek a megtanulása, megértése. Van azonban egy módszer, amelynél a tanulás, az ismeret elsajátítása csupán egy lépcsőfokává válik a végcélnak. Ez pedig nem más, mint a project pedagógia.
A rendhagyóig…
A a project pedagógia lényege, hogy ilyenkor a gyerekek és a pedagógus összehangoltan dolgoznak egy probléma által vezérelt cél elérésén, eredménye pedig valamilyen valós funkcióval és értékkel bíró produktum. Tabló, kiállítás, színdarab, film, modell, ezek mind-mind eredményei lehetnek a projectnek. A módszer előnye és sajátossága, hogy leomlasztja a tantárgyak falait, a gyerekek a saját érdeklődésüknek megfelelően közelíthetik meg a problémát.
Emellett az iskolán kívüli életre is hatékonyan felkészíti őket, köszönhetően annak, hogy megtapasztalják, hogy hogyan lehet egy célt kitűzni, eléréséhez egy megfelelő módszert választani, megtervezni és végrehajtani.
Hasonló irányzataz élményalapú oktatás. E szerint a tudás akkor tud hatékonyan beépülni és megmaradni, ha aktívan átélt élményhez köthető. A Csiki Pihenőkert csapata is ezt az elvet vallja, történelmi és természetbúvár erdei iskola programjaink erre az élmény- és projectalapú módszerekre épülnek.
Gyakorlatban
Élő történelem órák, lepénysütés, gyógynövényes füzet majd gyógytea készítés. De egy nyári tábor keretein belül megvalósuló süti sütés, színdarab alkotás, szabaduló szoba, rovarfogás is ezeken alapul, csak hogy néhányat említsek. És az eredmény? Egy igazi vakáció a múltban, életreszóló élmények, amellyel játék a tanulás.
Egyetlen egy dolog van, amit a hosszú felsorolásból most kihagytam, de mind az erdei iskola, mind a nyári tábor nagyon fontos része. Egy olyan fűszerező elem, mely segítségével majdhogynem bármit közelebb hozhatunk a gyerekekhez. Ugyanis természetüknél fogva erre van talán a legnagyobb igényük. Egy olyan dolog, amivel lehet ismerkedni, csapatot alakítani, érzékelést, gondolkodást, kommunikációt fejleszteni, sőt még populációk közti egymásra hatást is tanítani.
Hogy mi ez és hogy működik, az egy későbbi bejegyzésben ígérem kiderül, addig maradjon talány.
TÖBB NAPOS ERDEI ISKOLA PROGRAMOK OSZTÁLYKIRÁNDULÁS ERDEI ÓVODA
Írta:

Gergely
Források:
Ádám Ferencné, Boldis Anna Kornélia – A környező világ megismerésének módszerei