Sólyom szárnyán

ERDEI ISKOLA PROGRAM

Általános iskolák 5-8. osztályosainak

A SÓLYOM SZÁRNYÁN
  • Régiség és természetbúvár kalandozás a honfoglalás és Árpád-korban
  • Őseink lakóhelyeit, életmódját, hagyományait és gazdálkodását bemutató interaktív történelem és természetismeret foglalkozások
  • Az általános iskolák 5-8. osztályosainak.
Az erdei iskola komplex moduljainak a célja, hogy a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően az iskolai tananyaghoz alkalmazkodva bemutassa a honfoglalás korának életmódját, gazdálkodását, viseletét, harcászatát, kézművességét, lakóhelyeit és természetesen a gazdag mondavilágát is.
Szeretnénk, ha a résztvevők kézzel fogható közelségbe kerülnének az eredeti ásatási helyszínen bemutatott régészeti park épületeivel és berendezési tárgyaival, szemléltető eszközeivel, valamint tematikus növénykertjeivel, az ősi magyar állatfajokkal, a park és a szomszédos rét és patakpart természeti csodáival. Az iskolában és a családban szerzett információkat az interaktív előadások mellett munkafüzettel kiegészített feladatokkal és kézműves, ételkészítési, drámajáték, harcászati foglalkozásokkal egészítjük ki. A csoportosan végzett faladatok, a kutatómunka és az önálló feldolgozás, majd bemutatás egymásnak fontos része a pedagógiai módszertárunknak. A kísérleti régészet legújabb eredményeinek felhasználásával elkészített eszközeink és épületeink folyamatos karbantartásában és fejlesztésében (ház és kemence tapasztás, jurta állítás, stb.), a növények elültetésében és betakarításában is részt vehetnek a látogató gyerekek egész évben.
A természettudományi modulok célja, hogy a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően az iskolai tananyaghoz alkalmazkodva bemutassuk a terület természeti adottságait, az életközösségeket és az élőhelyi sajátosságokat.
Szeretnénk, ha a résztvevők közelebb tudnának kerülni a laboratóriumi vizsgálatokhoz, ezért célunk játékosan felkelteni az érdeklődésüket a kémia és a biológia iránt és bemutatni, hogy mennyi mindenben járul hozzá a tudományág mindennapi életünkhöz.
A modul fő célja a tudatformálás, a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel elősegítése. Távolabb nézve ez a magatartás-, értékrend-, attitűd-, érzelmi viszonyulások formálását és a környezetről-társadalomról kialakítható tudás bővítését célozza. Ezek a törekvések a fenntarthatóságra irányulnak, a természetet, az épített és társadalmi környezetet, és benne az embert egy tisztelő szokásrendszer megalapozására ösztönzi.
A régészeti parkból kellemes sétára található a Törökugrató, amely jellegzetes dolomitsziklájával Budaörs jelképévé vált. A sziklagyep és a karsztbokor-erdő jellegzetes és védett élővilágával, valamint a felhagyott kőfejtő szép kalcit kristályaival érdemes a gyerekeket megismertetni. A „Naprózsa” névre keresztelt tanösvény adja a kirándulás tematikáját. Az erdei tornapálya pedig a felgyülemlett energiák levezetésére kiválóan alkalmas.
A törökbálinti halastó szintén a tábor szomszédságában található, amely 22 hektáron sokoldalú lehetőséget kínál a vizes élőhelyek megfigyelésére és a gyűjtőmunkára. A vízparti és a vízi növény és az állatvilág gazdagságát igyekszünk itt bemutatni. A nedves területek növény- és állattársulásai a biológiailag legváltozatosabb ökoszisztémák egyikét alkotják.Szeretnénk ismertetni a vizek szennyezőanyagait, azok forrásait és hatásaikat az élő és élettelen vízi környezetre ezért a gyerekekkel közösen víz- és talajvizsgálatot is végzünk.
Az 5 napra tervezett komplex erdei iskola program
I. modul: A honfoglalás-kor életének bemutatása
  1. foglalkozás: Élő történelemóra a jurtában
  2. foglalkozás: Jurta állítás és makett készítés
  3. foglalkozás: Íjászat
  4. foglalkozás: Törzsfőnök választás és drámajáték
  5. foglalkozás: Kézműves foglalkozás
  6. foglalkozás: Honfoglaló játék és baranta
  7. foglalkozás: Legyél Te is régész, ásatási gyakorlat
II. modul: A honfoglalás-kor gazdálkodásának bemutatása
  1. foglalkozás: Természetismeret óra az Árpád-kori gyógynövény és konyhakertben
  2. foglalkozás: Kertművelési gyakorlat és fa örökbefogadás
  3. foglalkozás: Kézműves foglalkozás
  4. foglalkozás: Laboratóriumi vizsgálatok és kísérletek
  5. foglalkozás: Gabonaőrlés, lepénysütés a kemencében és gyógyteafőzés
III. modul: Természetismereti kutatómunka a régészeti parkban, a Törökugrató „Naprózsa” tanösvényén és a törökbálinti tónál
  1. foglalkozás: Természetismeret óra a gyümölcsös és szőlőskertben, az erdőben és a patakparti réten, növénygyűjtés és meghatározás, az állatvilág megfigyelése
  2. foglalkozás: Laboratóriumi vizsgálatok és kísérletek
  3. foglalkozás: Kirándulás a Törökugrató „Naprózsa” tanösvényére és a kőbányába, az élővilág megfigyelése, ásványgyűjtés
  4. foglalkozás: Kirándulás a törökbálinti halastóhoz, az élővilág megfigyelése, gyűjtőmunka
  5. foglalkozás: Laboratóriumi vizsgálatok és kísérletek
 

  • DSC00119
  • DSC00760
  • DSC00782
  • DSC00789
  • DSC00791
  • DSC09363
  • DSC09392
  • DSC09447

  • munkafuzet-5-8-borito1
  • CSOD

  • DSC00635
  • DSC08775
  • DSC09193
  • DSC09216
  • DSC09299
  • DSC09397
Share Button